menusearch
elmopazhoheshnews.ir

گوگل از مدل هوش مصنوعی جدید خود «Gemini» رونمایی کرد

جستجو
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۹:۵۳:۹
۱۴۰۲/۹/۱۶ پنج شنبه
(0)
(0)
گوگل از مدل هوش مصنوعی جدید خود «Gemini» رونمایی کرد
گوگل از مدل هوش مصنوعی جدید خود «Gemini» رونمایی کرد

گوگل مدل جدید هوش مصنوعی «Gemini» خود را راه‌اندازی کرد که رقیبی برای جی‌پی‌تی-۴ محسوب می‌شود و حتی ممکن است آن را حذف کند.

 

به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز، گوگل مدل جدید هوش مصنوعی «جمینی» (Gemini) را راه‌اندازی کرد که رقیبی برای «جی‌پی‌تی-۴» (GPT-۴) محسوب می‌شود و حتی ممکن است آن را حذف کند.

جمینی پیشرفته‌ترین مدل هوش مصنوعی این شرکت فناوری به حساب می‌آید، فناوری که قادر به خرد کردن اشکال مختلفی از اطلاعات مانند ویدئو، صدا و متن است. این مدل زبانی قادر به استدلال پیچیده‌تر و درک اطلاعات بالاتری نسبت به فناوری قبلی گوگل است.

گوگل نزدیک به یک دهه است که اولین شرکت فعال در زمینه هوش مصنوعی است. اکنون، با گذشت یک سال از عصر هوش مصنوعی که توسط «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) آغاز شد، بالاخره یک حرکت بزرگ انجام می‌دهد.

«ساندار پیچای»، مدیرعامل گوگل می‌گوید: عصر جمینی، آغاز عصر جدیدی از هوش مصنوعی برای گوگل است.

جمینی جدیدترین مدل زبانی بزرگ گوگل است که پیچای برای اولین بار در کنفرانس توسعه دهندگان در ماه ژوئن از آن استفاده کرد و اکنون در دسترس عموم قرار گرفته است. جمینی یک جهش بزرگ به جلو در یک مدل هوش مصنوعی است که در نهایت بر تمام محصولات گوگل تأثیر می‌گذارد.

 

پیچای معتقد است که می‌توان روی یک فناوری زیربنایی کار کرد، آن را بهبود بخشید و بلافاصله در محصولات تولیدی جاری شود.

 

گوگل در حال ساخت سه نسخه از جمینی

گوگل اعلام کرد که در حال ساخت سه نسخه از جمینی است که هر کدام برای استفاده از قدرت پردازش متفاوتی طراحی شده‌اند. قدرتمندترین نسخه برای اجرا در مراکز داده طراحی شده است و کوچک‌ترین آن به طور موثر بر روی دستگاه‌های تلفن همراه اجرا می‌شود.

یک نسخه سبک‌تر به نام «جمینی نانو» (Gemini Nano) که به صورت بومی و آفلاین در دستگاه‌های اندرویدی اجرا می‌شود. یک نسخه قوی‌تر به نام «جمینی پرو» (Gemini Pro) که به زودی بسیاری از خدمات هوش مصنوعی گوگل را تامین می‌کند و از امروز ستون فقرات بارد است. حتی یک مدل توانمندتر به نام «جمینی آلترا» (Gemini Ultra) که قدرتمندترین مدل زبانی است و به نظر می‌رسد بیشتر برای مراکز داده و برنامه‌های کاربردی سازمانی طراحی شده است.

جمینی جی‌پی‌تی-۴ را شکست می‌دهد

جمینی به زبان انگلیسی در دسترس است و زبان‌های دیگر به زودی در دسترس قرار می‌گیرند. اما پیچای می‌گوید که این مدل در نهایت در موتور جست‌وجوی گوگل، محصولات تبلیغاتی، مرورگر کروم و ... در سراسر جهان ادغام خواهد شد.

به گفته گوگل جمینی در ۳۰ معیار از ۳۲ معیار جی‌پی‌تی-۴ را شکست می‌دهد. در این معیار‌ها، واضح‌ترین مزیت جمینی توانایی آن در درک و تعامل با ویدئو و صدا است. با گذشت زمان، جمینی حواس بیشتری به دست می‌آورد، آگاه‌تر شده و در این فرآیند دقیق‌تر می‌شود. این مدل‌ها به نوعی درک بهتری از دنیای اطراف خود دارند. البته این مدل‌ها هنوز هم توهم دارند و هنوز هم سوگیری‌ها و مشکلات دیگری دارند، اما هرچه بیشتر بدانند، بهتر خواهند شد.

با این حال؛ آزمایش واقعی قابلیت جمینی از سوی کاربران به صورت روزمره انجام می‌شود که می‌خواهند از آن برای ایده پردازی، جست‌وجوی اطلاعات، نوشتن کد و موارد دیگر استفاده کنند.

 

هوش مصنوعی جمینی؛ یک تغییر اساسی برای گوگل

راه اندازی جمینی آغاز یک پروژه بزرگ‌تر و یک تغییر اساسی برای گوگل محسوب می‌شود. جمینی همان مدلی است که گوگل منتظرش بود و سال‌ها در حال ساخت آن بود، شاید حتی مدلی که باید قبل از تسلط «اوپن‌ای‌آی» (OpenAI) و چت جی‌پی‌تی در جهان آماده می‌شد.

پیچای می‌گوید: مایل نیست در این راستا خیلی سریع حرکت کند به خصوص وقتی که به رویای نهایی هوش مصنوعی نزدیک می‌شوند؛ هوش عمومی مصنوعی که باهوش‌تر از انسان بوده و آماده تغییر جهان است.

وی خاطرنشان می‌کند که اطمینان از امنیت و قابلیت اطمینان داده‌ها به ویژه برای محصولات شرکتی مهم است.

برای سال‌ها، پیچای و دیگر مدیران گوگل در مورد پتانسیل هوش مصنوعی اظهارنظر کرده‌اند. پیچای گفته است که هوش مصنوعی بیش از اختراع آتش یا برق برای بشریت تحول ایجاد خواهد بود.

نسل اول مدل جمینی ممکن است دنیا را تغییر ندهد. در بهترین حالت، ممکن است به گوگل کمک کند تا در رقابت برای ساخت هوش مصنوعی مولد عالی به اوپن‌ای‌آی برسد.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار